Kerékpárlánc méretek
2024.12.18.
A legtöbb kerékpáros alighanem álmából felébresztve is meg tudja mondani a bicikli kötelező tartozékait: lámpa, fényvisszaverő, csengő, két fék, stb. Arra azonban már valószínűleg kevesebben tudnak válaszolni, hogy pontosan milyen kerékpár gumi kell a kétkerekűjükre. Nem véletlenül van ez így, hiszen a bicikli gumi méretek és típusok legalább olyan sokszínűek – és lássuk be kaotikusak is – mint az autók abroncsai.
Laikusként nem egyszerű eligazodni a colok, centik, szabványok és jelölések tengerében, márpedig a bicikli gumija is épp olyan fontos a biztonság szempontjából, mint a fék vagy a bukósisak. Olvasd el cikkünket, amiben minden fontos infót megtalálsz a kerékpár gumi méretekről!
A legtöbb kerékpár gumi alapvetően két részből áll: belsőből (tömlő) és külsőből (köpeny vagy abroncs). A belső szerepe igen egyszerű, hiszen ez a rész felel a nyomásért. Nagyon leegyszerűsítve azt mondhatjuk, hogy itt tároljuk a levegőt. A külsők biztosítják a tapadást a rajtuk található mintázatnak köszönhetően. Egy tipikus abroncs öt elemből áll: szövetváz (karkasz), oldalfalvédelem, futófelület, defektvédelem (jobb minőségű külsők esetében) és perem.
Egészen másképp és máshol használunk egy országúti kerékpárt, egy MTB-t vagy egy trekking biciklit, ennek megfelelően másféle gumit is kell szerelnünk rájuk.
Az országúti külsők például a versenygépekről lehetnek ismerősek. Mintázattal alig rendelkeznek, viszont igen keskenyek. Ezzel szemben egy mountain bike gumi rendkívül vastag és erőteljes bordázattal bír. Valahol a kettő között helyezkednek el a trekking abroncsok, melyek ugyan a keskenyebb gumik közé tartoznak, enyhébb terepen is megállják a helyüket. A boltok polcain ezeken kívül találkozhatunk még aprómintás, semislick vagy extrém magas mintázatú külsőkkel is.
Ahogy már a fentiekből is látszik, sok mindenre figyelnünk kell, amikor gumit választunk a kerékpárunkra. Aligha járunk majd sikerrel a szerelésnél, ha a külső és a belső eltérő méretű, vagy ha az egyik tömlőmentes kivitelezésű, a másik viszont tömlőt igényel. Az sem szerencsés, ha nem a kerékpárunk típusának megfelelő gumi kerül a kerekekre. Egy hegyi túrának aligha vághatunk neki versenygumikkal, az aszfalton viszont meggyűlne a bajunk a terepkülsőkkel.
Tovább bonyolítja a helyzetet, hogy a kerékpár gumik esetében nincs olyan márkafüggetlen, nemzetközi jelölőrendszer, mint az autóabroncsoknál. A következetlen méretezést, illetve a mértékegységek szabad használata (centi, milliméter, coll) bizony jócskán megnehezítik a választást. Szerencsére nincs minden veszve, ezért az alábbiakban sorra vesszük a legtipikusabb gumi méreteket és a legelterjedtebb szabványokat.
Felni
A felni az abroncs másik elnevezése, vagyis azt a fém keretet takarja, amire a belső és a külső kerül. Minden felnit küllők tarkítanak, az anyaguk pedig jellemzően alumíniumötvözet (ma már azonban karbonkompozit felniket is vásárolhatunk). Talán mondani sem kell, hogy a felni méretének meg kell egyeznie a belső és a külső méretével, különben aligha lesznek egymással kompatibilisek.
ETRTO
Ahogy már említettük, igen nagy a káosz a gumik méretezésében. Ezért is született meg az ETRTO, az Európai Abroncs- és Keréktárcsagyártók Technikai Szövetség szabványa. Az ETRTO nagy előnye, hogy mm-ben számol, ami az európaiaknak hatalmas könnyebbséget jelent. Egy ETRTO méret így fest: 47-559 mm. Az első szám a felpumpált gumi szélessége, míg a második a perem átmérője. Ez a gumi egyébként 26-os MTB-okon használatos.
COL
A világ nem csak Európából áll, az angolszász országokban pedig a mai napig használják az olyan mértékegységeket, mint a mérföld, a yard vagy a col (más néven inch, magyarul hüvelyk). A szakboltokban, webshopokban általában ezzel a megjeleléssel találkozhatunk, érdemes tehát megismerni őket. Egy 28”-os bicikli felniátmérője 711 mm-es.
Francia méretezés
Hogy bonyolódjon a helyzet, a franciák (akik igen jelentős szerepet játszanak a kerékpárok világában) egyedi szabványt használnak. A francia méretezés három elemből áll, például: 700X28C. A 700 az abroncs külső átmérőjét takarja mm-ben kifejezve, a 28 pedig 28 mm-es szélességre utal. A betű, ez esetben a C a szélességet hivatott kifejezni (Az A a legkeskenyebb, míg a D a legszélesebb gumikra utal).
Ahogy bemutattuk, a szabványok, méretezések kavalkádjában könnyű elveszni, így igen gyakori, hogy a belsőn az egyik, a felnin egy másik jelöléssel találkozunk. Megkönnyíthetjük a dolgunkat, ha megjegyezzük a hüvelyk és a milliméter közti átváltószámot, ami 25,4. Akár fejben, akár a telefonunkon számolva így már könnyebben összehasonlíthatjuk az ETRTO és az angolszász méretezéseket.
Arra azonban mindenképp ügyelnünk kell, hogy a kerékpárunk típusának megfelelő méretet vásároljunk. Míg a mountain bike-oknál és a városi kerékpároknál többféle gumiátmérő is szóba jöhet, a cross vagy a trekking modelleknél nincs más választásunk, mint 28”-os gumival szerelni. A gyerekeknél arra figyeljünk, hogy a gumi összhangban legyen a képességeikkel. A kisebb kerekeket ugyanis könnyebb hajtani és irányítani, mint a nagyokat.
Mintázat
Ahhoz, hogy kiválaszthassuk a megfelelő mintázatot, először is tisztáznunk kell, hogy pontosan milyen körülmények között használjuk a biciklit. Terepmintát akkor érdemes vásárolni, ha valóban sokat járjuk a természetet. Városban, aszfalton a bütykös gumi csak megnehezíti a dolgunkat, ráadásul ilyen körülmények között pillanatok alatt elkopik a minta. A városi, sima gumiknál azzal növelhetjük a biztonságot, ha vízelvezetővel rendelkező típust vásárolunk.
Belső
A kerékpározás akkor lesz kényelmes és hatékony, illetve az abroncs akkor lesz tartós, ha a belső és a külső tökéletesen illeszkedik egymáshoz. Amennyiben túl kicsi a belső, túl nagy nyomásra kell fújnunk, hogy kitöltse a külsőt – ez pedig könnyen defektet okozhat. A túl nagy belső sem előnyös, mert elcsavarodik a köpenyben.
Szelep típusa
Többféle szeleptípus is elérhető a piacon, és bár ezek között minőségbeli különbség nincs, a praktikum szempontjából nem mindegy, melyik mellett tesszük le a voksunkat. Az autós szelep 40-60 mm-es, az ilyen típust pedig bármelyik benzinkúton felpumpálhatjuk. A hagyományos „camping” szelepre és a vékony, francia szelepre ez ugyan nem igaz, de egy szelepátalakítóval könnyedén orvosolhatjuk a problémát.
Ár
A kerékpár gumi kiválasztását persze az is befolyásolja, hogy mekkora összeg áll rendelkezésünkre. A középkategóriás külsők 5-7000 forint között mozognak, az igazán megbízható, prémium termékek azonban több tízezer forintba is kerülhetnek. A belső gumik ennél lényegesen olcsóbbak, hiszen már 2-3000 forintért is kaphatunk kiváló termékeket. Általánosságban azt mondhatjuk, hogy a gyanúsan olcsó, ismeretlen gyártótól származó belsőket és külsőket érdemes elkerülni.
Ha korábban dzsungelnek neveztük a kerékpár gumik világát, azzal egyáltalán nem estünk túlzásba. Ha nem vagyunk szakértők a témában, csak kapkodjuk a fejünket egy webshop felni-, belső-, szelep- és felniszalag-kínálatát látva. Márpedig nincs annál bosszantóbb, mint amikor szerelés közben döbbenünk rá, hogy az összeválogatott alkatrészek nem kompatibilisek egymással. A hibásan szerelt gumikkal pedig balesetveszélynek tesszük ki magunkat.
A legtöbb szaküzlet és webshop szerencsére rendelkezik olyan szakértőkkel, akik segíthetnek nekünk a döntésben. Nyugodtan vigyük be a kétkerekűt a boltba, vagy fényképezzük le az adatlapját, és küldjük el a webáruháznak. A profikkal karöltve már könnyebben kiválaszthatjuk a legjobb méretet és típust!